TOC, Lean en 6Sigma

* Theory of constraints

* Lean en Sixsigma

NIEUW 2015-07
Andrea e.a.: De projectenfabriek

"In De Projectenfabriek gaan de schrijvers in op de problematiek van én de oplossingen voor projectmanagement. Ondanks de vele literatuur, methodes en hulpmiddelen om projectmanagement te beheersen, blijkt nog altijd 70% van de projecten niet op tijd, niet binnen budget of binnen scope te worden afgerond. In dit praktische boek maken de auteurs voor een groot deel gebruik van bestaande en ingeburgerde begrippen en methodieken, maar geven daar wel een eigen draai aan: vereenvoudiging en robuustheid. De zeer eenvoudige hulpmiddelen, rapportages en strakke overlegvormen helpen u om 70% van uw projecten wel op tijd, binnen budget en binnen scope te realiseren.
Ze zijn er zelfs van overtuigd dat een hoger percentage mogelijk is. De hulpmiddelen – net als die voor De Dienstenfabriek – zijn beschikbaar via deze website. Maar de belangrijkste ingreep is dat uw organisatie het aantal projecten moet verminderen. Het klinkt gek, maar minder projecten vergroot de doorstroom en zorgt ervoor dat u juist meer projecten afrondt!
"

Recensie: VERPLICHT LEESVOER VOOR IEDEREEN, DIE MET PROJECTEN TE MAKEN HEEFT!
En wie heeft dat niet in zijn organisatie. Het boek is niet voor niets blauw, het is een blauwdruk om meer projecten succesvol, dus binnen tijd, scope en budget af te ronden. De ervaringen met deze aanpak zijn alleen maar positief te noemen en helpen de doelen van profit- en non-profitorganisaties te vergroten.
Kritiek? Ja, het boek is wel erg blauw, erg gebaseerd op de idee-fixe dat mensen rationeel zijn. Politiek, machtsstrijd, territoriumdrift, onkunde en incompetentie(bewust en onbewust)spelen geen rol in het boek. In veel van de projecten, die ik gedaan en onderzocht heb, zijn dat vaak de grootste valkuilen.
Maar met deze aanpak heb je wel weer een paar sterke middelen in handen om dat te tackelen.

2014-08:
Borghuis: Van veranderen naar verbeteren
Andrea, e.a. De dienstenfabriek
Bob Sproul: Epiphanized: Integrating TOC, Lean and sixsigma,




Wat is het Doel van uw organisatie? De TOC-definitie

Willen mensen wel veranderen? De TOC-aanpak


TOC (Theory of constraints)



Diverse video's op Youtube over TOC:

Goldratt over strategie en tactiek

Goldratt over projectmanagement

Goldratt over financiën en meten

Goldratt over buffermanagement en Drum Buffer Rope

Bill Detmer heeft een reeks video's over TOC:
1. Logical Thinking Process 6-day course




TOC over productie




* Eliyahu M. Goldratt: Het doel, ISBN 9027467005 Het Spectrum

Aanschaffen? Het doel

Geschreven als een spannende detective-verhaal is Het doel een boek dat het managementdenken in de westerse wereld heeft veranderd. De auteur werd door het tijdschrift Fortune een 'goeroe van de industrie' genoemd, en Business Week noemde hem een 'genie'. Dit boek kun je aanbevelen aan je vrienden in het bedrijfsleven - zelfs aan je baas - maar niet aan je concurrenten. De geschiedenis van de hoofdpersoon Alex Rogo die vecht voor het behoud van zijn bedrijf (en zijn huwelijk) is meer dan een spannend verhaal. Het bevat een serieuze boodschap voor iedere manager die bezig is te trachten productieprocessen te beheersen en te verbeteren. Alex Rogo slaagt erin - met de hulp van Jonah, een oude vriend uit zijn studententijd - om de conventionele denkwijzen aan de kant te schuiven en op een originele manier uit te vinden wat hij moet doen. Het verhaal verklaart de principes van de Theory of constraints (TOC) die door Eli Goldratt werd ontwikkeld.





* Eliyahu M. Goldratt en Robert Fox: De race, ISBN 9027432988 Het Spectrum

Een oudje van Goldratt (1993), waarin de ideeën van "Het Doel" nauwkeuriger worden uitgewerkt. Niet zijn meest spannende boek, maar als je meer van TOC wilt snappen dan in de businessromans over TOC is het boek nog de moeite waard om te lezen. Behandeld worden zaken als logistiek, productiesystemen, voorraadvermindering, levertijden en kwaliteit. Aspecten van Lean zijn zichtbaar.









* Eliyahu M. Goldratt: Noodzakelijk maar niet voldoende

Aanschaffen? Noodzakelijk, maar niet voldoende

In deze businessroman van Eli Goldratt zien we hoe het management van een groot ERP-softwarehuis worstelt met de enorme druk die er door de beurs op hen gelegd wordt. Groeien met 40%, elk jaar opnieuw. Hoe is die groei vol te houden terwijl de markt van grote prospects verzadigd begint te raken? Problemen genoeg: implementaties worden complexer, de responstijd wordt langer, het aantal bugs in de software neemt toe in plaats van af. Dan wordt Scott, de directeur van het ERP-software-bedrijf op het matje geroepen bij een van zijn grootste klanten: de 'return on investment' van het ERP-systeem is onvoldoende. Via een onderzoek en bezoeken bij hun meest tevreden klant komen ze erachter waar ze de oplossing moeten zoeken.

Noodzakelijk, maar niet voldoende beschrijft perfect de problemen van de zeepbelcultuur die door overspannen verwachtingen van de beurs is ontstaan rond hightech bedrijven. Een absolute aanrader voor iedereen die kapitalen heeft uitgegeven of gaat uitgeven aan de implementatie van IT-systemen.






* Eli Goldratt:Het is geen toeval

Aanschaffen? Het is geen toeval
Alex Rogo heeft een prima jaar achter de rug. Hij is verantwoordelijk voor drie bedrijven en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Dan komt de raad van bestuur met een beleidswijziging. Er is cash nodig en de bedrijven van Alex worden in de etalage gezet. Een dilemma voor Alex. Als hij de reorganisatie van zijn bedrijven succesvol afrondt, worden ze met maximale winst verkocht. Als hij daar niet in slaagt, gaan ze dicht. In beide gevallen zijn Alex en zijn medewerkers hun baan kwijt.
De bestseller 'Het doel' speelt in een tijd waar beperkingen in de processen de resultaten bepalen. In 'Het is geen toeval' gebeurt het tegenovergestelde: er is capaciteit te over. Goldratt past in dit boek de beperkingentheorie toe op verkoop en marketing, voorraadbeheer en distributie. Bovendien introduceert hij via zijn hoofdpersoon Alex Rogo technieken voor conflicthantering waar u zowel zakelijk als persoonlijk uw voordeel mee kunt doen.




TOC over projectmanagement



* Eliyahu M. Goldratt: De zwakste schakel, ISBN 9027467013 Het Spectrum

Aanschaffen? De zwakste schakel
In dit boek past Eli Goldratt de TOC (Theory Of Constraints)-principes toe op projectmanagement. Hij doet dit in de vorm van een spannende roman – een benaderingswijze die in "Het doel" reeds bijzonder effectief bleek. "De zwakste schakel" is een vlot geschreven business-roman die gaat over hoe je projecten managet op tijd, binnen budget en zonder compromissen.
Dit boek betekent voor projectmanagement hetzelfde als Goldratts eerdere business-romans betekenden voor productie en marketing.Wie "Het doel" en "Het is geen toeval" gelezen heeft, zal niet wachten met ook dit boek te lezen, want hij weet hoe diepgaand Goldratts boeken het managementdenken hebben beïnvloed.Wie "Het doel" en "Het is geen toeval" niet gelezen heeft, kan via dit boek kennismaken met de denkwijze van Eli Goldratt en begrijpen waarom Fortune Magazine hem een ‘goeroe van de industrie’ en Business Week hem een ‘genie’ heeft genoemd.Eliyahu M. Goldratt is een van de meest vooraanstaande managementfilosofen en wordt internationaal erkend als baanbreker in de ontwikkeling van nieuwe managementconcepten en –systemen.




TOC over retail


* Eliyahu Goldratt, Ilan Eshkoli, Joe BrownLeer: Dat is toch duidelijk? - Een businessroman over retail
Aanschaffen? Dat is toch duidelijk?


In 'Dat is toch duidelijk?' past Goldratt zijn succesvolle managementtheorie uit 'Het doel, de Theory of Constraints', toe op retail.
Een overstroming leidt ertoe dat Paul de voorraad en distributie van zijn filiaal op een andere manier moet regelen. Hij kiest voor originele oplossingen waarbij iedereen zijn werkwijze moet veranderen. Het wordt al snel duidelijk dat veranderingen alleen slagen als iedereen er voordeel bij heeft. Anders gaan de hakken in het zand - vaak met een reden. Alleen diegenen die het echte probleem aanpakken slagen. De oplossing is vaak verrassend simpel. En dat is het moment waarop Goldratt zou zeggen: 'Dat is toch duidelijk?'

Wie "Het is geen toeval"heeft gelezen, zal hier vergelijkbare thema's aantreffen, hier en daar verder uitgewerkt.
Er wordt bovendien dieper ingegaan op weerstand tegen verandering: zie hiervoor ook de video "Willen mensen wel veranderen? De TOC-aanpak".



TOC over informatie en financiën



* Eli Goldratt: Het hooibergsyndroom

Goldratt beschrijft een bekend probleem, namelijk informatie overload. Te veel data, te weinig structuur en daardoor een wirwar waar soms moeilijk structuur in kan worden aangebracht. Vertrekpunt ook in dit boek is de door de auteur ontwikkelde Theory of Constraints (TOC), zoals die voor het eerst werd gepresenteerd in zijn bestseller 'Het doel' (1986)*.

Goldratt geeft met dit boek een handreiking hoe we op een juiste en efficiente wijze om kunnen gaan met dataverwerking zonder te verdrinken in de oceaan van gegevens. In drie overzichtelijke delen presenteert Goldratt zijn aanpak voor het hooibergsyndroom. Deel 1 behandelt het besluitvormingsproces. Hierin wordt onder andere gekeken naar de samenhang tussen data, informatie en besluitvormingsproces. De infrastructuur van een informatiesysteem staat centraal in deel twee en deel drie sluit af met de realistische planning. Deze uitgave beschikt over een heldere definitie- en woordenlijst.



* Eliyahu Goldratt: De keuze, Spectrum, EAN: 9789049101305

Aanschaffen? De keuze
Na de bestsellers 'Het doel', 'Het is geen toeval' en 'De zwakste schakel' gaat Goldratt in 'De keuze' het gesprek aan met zijn dochter Efrat, een organisatiepsycholoog. Deze boeiende gesprekken geven haar - en daarmee ook de lezer - inzicht in zijn inspirerende gedachtegoed. 'De keuze' legt fundamenten bloot van zijn filosofie en geeft zo stof tot nadenken.
Persoonlijk vind ik het geen echt leesbaar boek. Wat blijft triggeren is het idee, dat als je "gewoon" nadenkt, de oplossingen kunt vinden. Ook het compromisloze van Goldratt, nogal weinig polderachtig, spreekt aan.











* Dee Jacob ,Suzan Bergland, Jeff Cox: Velocity: Combining Lean, Six Sigma and the Theory of Constraints to Achieve Breakthrough Performance - A Business Novel


Millions of readers remember The Goal, the landmark business novel that sets forth by way of story the essential principles of Eliyahu Goldratt's innovative methods of production. Now, from the AGI-Goldratt Institute and Jeff Cox, the same creative writer who co-authored The Goal, comes VELOCITY, the book that reveals how to achieve outstanding bottom-line results by integrating the world's three most powerful continuous improvement disciplines: Lean, Six Sigma, and Goldratt's Theory of Constraints. Used by the United States Navy and United States Marine Corps to dramatically improve some of the most complex, logistically vast supply chains in the world, the VELOCITY APPROACH draws on the strengths of all three disciplines to deliver breakthrough performance gains. In physics, speed with direction is velocity; in business, the application of VELOCITY means your organization can achieve operational speed with strategic direction to outmaneuver competitors, gain loyalty with customers, and rapidly build sustainable earnings growth -- in as little as one or two business quarters. Dee Jacob and Suzan Bergland, two princi-pals of AGI, have been teaching the concepts, techniques, and tools of VELOCITY to major corporations, including Procter & Gamble, ITT, and Northrop Grumman, for years. Now they unlock the door for you to see how to apply their insights and methods to your organization -- be it business, not-for-profit, manufacturing, or service based -- in order to shorten lead times, slash inventories, reduce production variability, and increase sales.



* Eli Schragenheim: Management Dilemmas, The Theory Of Constraints Approach To Problem Identification And Solutions

Wie denkt, dat hij al heel wat weet van TOC moet dit boek zeker bestuderen, lezen kan niet. Schragenheim geeft per hoofdstuk een vraagstuk op uit zijn brede adviespraktijk. Aan de lezer de vraag wat hij/zij zou doen. En dat is nog knap lastig moet ik bekennen.









* H. William Detmer: The logical thinking process, a systems approach to complex problem solving

Als je de romans van Goldratt zat bent, is dit boek een aanrader. De theorie systematisch op een rijtje gezet. Zeer inzichtelijk en met bijgeleverde software om zelf modellen á la Goldratt te bouwen.










* E. Goldratt: Essays on the theory of constraints, ISBN 0884271595













* James Cox III, John Schleier: Theory of Constraints Handbook

VIdeo over het Handbook
Een imposante pil van 1250 pagina's, die (bijna) alles vertelt over de zeer diverse mogelijkheden van TOC

The definitive guide to the theory of constraints

In this authoritative volume, the world's top Theory of Constraints (TOC) experts reveal how to implement the ground-breaking management and improvement methodology developed by Dr. Eliyahu M. Goldratt.

Theory of Constraints Handbook offers an in-depth examination of this revolutionary concept of bringing about global organization performance improvement by focusing on a few leverage points of the system.

Clear explanations supplemented by examples and case studies define how the theory works, why it works, what issues are resolved, and what benefits accrue, and demonstrate how TOC can be applied to different industries and situations.



* Therese Borghuis: Flow in de zorg, EAN: 9789081665810

Aanschaffen? Flow in de zorg
Meer vraag naar service, toename van concurrentie, tekorten op de arbeidsmarkt en kostbare technologische verbeteringen vormen een nieuwe en uitdagende omgeving voor organisaties in de gezondheidszorg. Harder werken loont niet meer. Nieuwe, innovatieve methoden zijn noodzakelijk.

Vanuit deze achtergrond zijn bestuurders op zoek naar de meerwaarde van logistieke methoden in de zorg. Bieden Theory of Constraints, Lean en Six Sigma dezelfde veelbelovende resultaten als in het bedrijfsleven?

'Flow in de zorg' beschrijft op welke manier Theory of Constraints (TOC), Lean en Six Sigma de doelmatigheid, veiligheid en kwaliteit van de zorg sterk kunnen verbeteren. De kenmerken en de werking van elke methode worden helder beschreven evenals de resultaten die in Nederland tot nu toe zijn bereikt.

Een beschrijving van de overeenkomsten en verschillen laat zien dat de doelstelling van de organisatie bepalend is voor de keuze voor een van de methoden. Door TOC, Lean en Six Sigma met elkaar te combineren kunnen organisaties nog beter hun doel bereiken. Diverse combinatiemogelijkheden passeren de revue.

Het boek sluit af met een praktijkvoorbeeld in een ziekenhuis. Nadat TOC is toegepast om de ligduur significant te verlagen, wordt met Lean de belangrijkste constraints aangepakt. Deze combinatie heeft meer kwaliteit, veiligheid en doelmatigheid van de zorg tot resultaat. Niet door harder, maar door anders te werken.




Borghuis-Van veranderen naar verbeteren

Aanschaffen? Van veranderen naar verbeteren

"Organisaties in de zorg maken veel veranderingen door. Bij een groot deel van deze veranderingen wordt het beoogde resultaat niet gehaald of vallen medewerkers en leidinggevenden terug op hun oude gedrag.

Hoewel er al veel boeken zijn geschreven over verandermanagement, biedt dit boek een unieke aanpak, de cirkel van succesvol veranderen: een combinatie van de harde en de zachte kant van veranderen.

De harde kant laat zien hoe u met een stapsgewijze, rationele benadering weerstand doorbreekt. De zachte benadering gaat in op de psychologische veranderingen van medewerkers en hoe u hiermee als leidinggevende het beste kunt omgaan. De inhoud van het boek berust op theoretische kennis, geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.

Met de aanpak in dit boek kunt u morgen aan de slag. Alle praktische voorbeelden zijn toegespitst op ziekenhuizen. De methodiek, of onderdelen ervan, is echter toepasbaar op veranderingen in elke willekeurige organisatie.

De praktische aanpak met de cirkel van succesvol veranderen leidt tot een blijvende verbetering: niet alleen verandert de organisatie, ook de medewerkers ondergaan een transformatie. U verandert immers niet om te veranderen, maar om te verbeteren!"
Leuk boek, dat makkelijk wegleest. Borghuis heeft ruime ervaring in ziekenhuizen en dat merk je. Het grote paradigma van TOC, dat mensen rationeel handelen, gaat ze te lijf met NLP en dan met name de metaprogramma's. Die aanpak biedt extra ruimte om gewenste veranderingen ook door te voeren.






Andrea, Schram, Steenpoorte en Stijlen-De Dienstenfabriek

Motto: meer en sneller diensten leveren met minder stress en lagere kosten.
De auteurs hebben een zeer goede naam in de Nederlandse TOC wereld. Het is hen gelukt om verbeteringen in een gecompliceerd lijkend proces als dienstverlening in ziekenhuizen, bij overheden of in de advocatuur terug te brengen tot de kern en dan blijkt het in enkele vuistregels samen te vatten.
Dat het in de praktijk zo makkelijk lijkt, is dan weer andere koek.
Een dwars boek, dat spreekt Dwarsdenker wel aan.
Verkrijgbaar via De dienstenfabriek









* Justin Roff-Marsh: Reengineering the Sales Process

Until now, TOC (Theory of Constraints) has lacked a systemic approach to sales management. In Reengineering the Sales Process, Justin Roff-Marsh presents a comprehensive and carefully reasoned approach to the design, resourcing and management of this critical process. This approach applies process-engineering principles to mechanize the process (standardization, division of labor and automation); and drum-buffer-rope to synchronize its operation.

The result is a process where salespeople focus exclusively on business-development appointments (five a day, five days a week); where all activities are scheduled by a central sales support team; where commissions and bonuses are eliminated and where management has insight into and control over activities at the most granular level possible. As well as theory, this book provides guidance on execution.

How exactly to generate sales opportunities, how to manage promotional expenditure, how to work with resellers, and how to produce effective collateral material. It also contains a set of case studies on how to apply the Sales Process Engineering (SPE) suggested by the author.





Bob Sproul-"Epiphanized: Integrating TOC, Lean and sixsigma."

"Geschreven als een bedrijfsroman, is Epiphanized: Het integreren van Theory of Constraints, Lean en Six Sigma, een opvallend en snelle verhaal over de transformatie van Barton Enterprises, een producent van brandstoftanks voor de luchtvaart en defensie-industrie.
Net als veel andere bedrijven, heeft Barton moeite om aan de leverdata van de klant te voldoen terwijl het een minimale winstmarge realiseert.
Joe Pecci, een expert in procesverbetering wordt door Barton ingehuurd om hun situatie te veranderen, maar Joe beseft al snel dat de heersende cultuur en gebruikte prestatiemetingen dit een moeilijke opgave maakt. Wanneer Barton's Vice-president of Operations, Sam Henderson, een ultimatumkrijgt om een omslag te maken bij Barton of zijn baan te verliezen, wordt Sam een bereidwillige partner voor verandering.
Dingen beginnen echt te veranderen wanneer Joe een zeer ongebruikelijk, maar zeer slimme en getalenteerde barman genaamd Connor Jackson ontmoet in een bar genaamd Jonahs. Jonahs wordt een reguliere vergaderpleken trainingslocatie waar strategieën worden ontwikkeld om Barton te transformeren met behulp van een aantal normale en niet zo normale verbeter gereedschappen en principes. Een-voor-een worden alle personages in Epiphanized veranderd door hun eigen persoonlijke ervaring."
Wie in staat is door het wollige en softe verhaal heen te kijken, kan erg veel leren. Belangrijk daarbij zijn de bijlagen, waarin de veranderprincipes worden uitgelegd en uitgewerkt.
Het blijft vooral een TOC-boek. TOC geeft met de kernvragen "Wat is het doel (van de organisatie) en wat belemmert het meest om dat doel te bereiken? ", de aangrijpingspunten aan, waarbij toepassingen uit Lean en Sixsigma helpen om die problemen op te lossen.
Dit boek hangt dus tussen mijn twee boekenlijsten.


Lean en Sixsigma



* Edwars Ries: The lean startup, EAN: 9780307887894


Aanschaffen? The lean startup
De meeste starters mislukken. Maar veel van die mislukkingen zijn te voorkomen. 'The Lean Startup' is een nieuwe aanpak die wereldwijd aan erkenning wint en die de manier waarop bedrijven worden opgezet en nieuwe producten worden gelanceerd zal veranderen.
Wilt u nieuwe diensten of producten in de markt zetten?
Wilt u daarbij leren van uw fouten en van die van anderen?
Wilt u dat doen zonder kapitalen uit te geven aan uw blunders?
Lees dan dit boek en leer hoe u in elke fase van uw bedrijf slimmer en waardevoller kunt opereren.
Een aanrader!







* Bas Lohman, e.a.: Praktisch lean management, EAN: 9789079182145

Aanschaffen? Praktisch lean management

'Praktisch Lean Management' bestaat uit zes delen.

In deel 1 Introductie maakt u uitgebreid kennis met de belangrijkste Lean-begrippen.
Deel 2 Veranderen beschrijft de vormen van weerstand en een aanpak die u kunt volgen om mensen te verbinden met het te volgen Lean-traject. Dat inzicht is nodig om vanuit de huidige organisatiecultuur toe te werken naar een Lean-cultuur. Lean gaat vooral over mensen en dat is de rode draad in dit boek.

Deel 3 Initiatie, belangrijk voor succes is een goede voorbereiding. Deze fase beschrijft hoe u een project opzet om de Lean-filosofie op een beheerste wijze in te voeren. U leert hoe u een Lean-project systematisch aanpakt en ervoor kunt zorgen dat bereikte resultaten ook blijvend zijn.

Deel 4 Analyse, behandelt de instrumenten om klantwensen en bedrijfsprocessen in kaart te brengen. U leert om objectief te kijken naar alle handelingen die in een proces voorkomen en hoe u knelpunten daarin identificeert. Daarna beoordeelt u welke handelingen echt nodig zijn, en welke niet (verspilling), om datgene te maken wat de klant wil. U maakt daarbij kennis met methodes om de juiste prioriteiten te stellen.

Deel 5 Herontwerp, laat zien volgens welke principes u een proces opnieuw inricht waardoor deze klantgerichter en efficiënter wordt en meer klantwaarde creëert, en vervolgens hoe u dit proces continue kunt verbeteren.

Deel 6 Implementatie, gaat in op de activiteiten die ondernomen moeten worden om de veranderingen te testen, te implementeren en te borgen. Daarbij komen ook beleidsaspecten en de management rolmodellen aan de orde.



* Niek Wijnands: Scenario naar Lean

Aanschaffen? Scenario naar Lean
Voor elke organisatie is het continu verbeteren van bedrijfsprocessen een must om te overleven. Er is een enorm aanbod van methoden voorhanden om hiermee aan de slag te gaan. Hoe kiest u uit dit aanbod? De auteurs van dit boek haalden uit het aanbod de beste elementen. Elementen uit methoden zoals: Total Quality Management, Balanced Scorecard, Toyota Production System en lean thinking. Gecombineerd vormen die elementen een methode die relatief weinig inspanning vergt en in een korte tijd een groot effect heeft: zichtbaar, voelbaar en meetbaar. De methode is praktisch en eenvoudig toe te passen.







* Mike George: Wat is lean sixsigma?, ISBN-10: 9058710769

Aanschaffen? Wat is lean sixsigma?
Klanten worden steeds veeleisender en willen een snelle levering tegen minimale kosten. 'Lean Six Sigma' helpt bedrijven bij het halen van deze doelstellingen en zorgt daarbij ook voor tevreden klanten. 'Lean Six Sigma' integreert twee belangrijke verbetermethoden: beter en slimmer werken (met Six Sigma) en sneller en efficiënter werken (met Lean principes). U ontdekt hoe deze verbetermethode u de instrumenten in handen geeft om in uw organisatie verspilling en kwaliteitsproblemen te herkennen en op te lossen. Zo bereikt u wat u wilt: een beter bedrijfsresultaat.








*
James Womack, Daniel Jones:Handboek Lean solutions, ISBN-10: 9047001427

Aanschaffen? Handboek lean solutions


Wat mij betreft een aanrader voor wie de kwaliteit van zijn organisatie wil verbeteren. Hoe je vervoer kunt verbeteren, je niet meer blauw hoeft te ergeren bij een garagebezoek. Veel aansprekende voorbeelden, die stof tot nadenken geven.


In de bestseller 'Lean Thinking' werd het principe van Lean productie geïntroduceerd: methoden en technieken om verspilling te vermijden aan de productiezijde. In dit vervolg richten de auteurs Womack en Jones zich op de inefficiëntie aan de consumptiezijde. Wat kunt u doen om de contacten met uw klanten sneller en prettiger te laten verlopen? Consumptie is een proces, een combinatie van producten en diensten die samen de ervaring van de consument bepalen. Uw taak als leverancier is het om die ervaring voor de klant zo positief mogelijk te maken. Zo begint de aanschaf van een computer al op het internet of met folders, als de potentiële koper bedenkt wat hij wil hebben; vervolgens komen productievergelijking, keuze, aanschaf, levering, installatie en eventuele extra service of reparatie. In elk van die contactmomenten heeft u een belangrijke taak om aan de ervaring van de consument maximale waarde toe te voegen. 'Handboek Lean Solutions' helpt u op een andere manier te kijken naar uw contacten met en dienstverlening aan de klant en is van toepassing op alle marktsegmenten, productie zo goed als dienstverlening. Dit boek werd door de Financial Times en Goldman Sachs genomineerd voor beste businessboek van 2006.



Een aantal boeken, die ik vond bij het IBIS, nog niet gelezen, maar voor wie geïnteresseerd is.



Lean Six Sigma for Services and Healthcare
J. de Mast, R.J.M.M. Does, H. de Koning, and J. Lokkerbol
Beaumont Quality Publications, Alphen aan den Rijn, 2012, 170 pagina's.










Lean Six Sigma stap voor stap
Prof.dr. Ronald J.M.M. Does, Dr. Henk de Koning en Dr. Jeroen de Mast
Beaumont Quality Publications, Alphen aan den Rijn, 2008, 99 pagina's.










Six Sigma stap voor stap
Prof.dr. Ronald J.M.M. Does and dr. Jeroen de Mast
Beaumont Quality Publications, Alphen aan den Rijn, 2003, 67 pagina's.









Zes Sigma zakelijk verbeterd
Prof.dr. R.J.M.M. Does, dr. E.R. van den Heuvel, drs. J. de Mast, dr.ir. W.A.J. Schippers, dr. A. Trip and dr. J.E. Wieringa.
Samsom, Alphen aan den Rijn, 2001, 360 pagina's.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten